Gymnasium, hm?

.. tänkte ta tag i det här med gymnasium nu. Kom på det när jag såg Angelicas inlägg! Jag har alltid varit ganska säker, liksom att jag ska gå samhälle och bli polis? Men det slog mig för några dagar sedan; - Vilka ämnen i skolan är roliga, och vilka ämnen är tråkiga? Svaret blev; So är ganska tråkigt egentligen, men är duktig på det.. Matte är roligast och är även det ämnet jag är vassat i. NO är intressant, men vi har ganska tråkiga lektioner i det. Vilken slutsats drar man av det? Det skriker typ Natur.. Eller? Har "hittat" ett program som verkar vara intressant, och som inte inkluderar så mycket NO; NATUR-MATTE-PROGRAMMERING. Man får läsa bland annat Programmering A, B, C & D, Matte A, B, C, D, E & diskret. Det är några av de gemensamma kurserna. Nice huh? Haha, NEJ! , säger säkert ni, men sånt é livet. Går jag den linjen kan jag bli polis iallafall. Snackade med SYO. Kanske måste välja till något "bara-för-att", men det är inga problem.
    Det andra programmet jag har funderat på är SAMHÄLLE-BETEENDE. Då får man läsa bland annat psykologi, krimonologi och filosofi? Men, problemet är att det programmet inte finns på någon skola jag är intresserad av. Eller jo, Värmdö. Men kommer omöjligt in där, eftersom jag bor fel. Synd....
   Den tredje funderingen är SAMHÄLLE-EKONOMI-JURIDIK, som verkar vara den roligaste av alla. Don't ask me why.. Men, samma problem som ovan; hittar inga skolor. Iof har Klara Södra de två sista linjerna, men någonting säger mig att jag inte ska gå Klara, vet inte varför. Men gillar inte skolan? Liten och ja.. Vet inte vad felet är, men har fått för mig det iallafall, weird!
   Det sista programmet är SAMHÄLLE-EKONOMI-MEDIA. Pallar inte förklara mera vad det innebär. För det är ganska så uppenbart ;)

Precis allt om mina funderingar! :) Eller.. Vill inte gå ett privat gymnasium. Fråga inte varför! & jag vill inte gå något yrkesförberedande. 
btw, någon som har något att säga till om? Bra/dåliga saker? Tips på gymnasium?


Kommentarer
Postat av: Raougina

Hehe nu kommer lilla jag här igen. :p Gillar du matte och är ganska vass på det (som du skrev) och tycker att NO är ganska intressant så är det ju uppenbart vilken linje du ska välja, hehe.. Liksom jag menar, vem vill sitta och plugga 3 år på något man inte gillar eller ens är intresserad av? Inte jag iallafall och där måste man fundera lite..



Enligt mig är språk och So BORING och därför tänker jag välja NV, men jag väljer det också för att jag gillar matte och No. Anledningen till att det finns olika linjer är ju för att man ska få möjligheten att inrikta sig lite mer på det man vill läsa om. Självklart kommer man i båda fallen att få läsa No, So, svenska, engelska, matte osv, men man kommer inte få lida lika mycket på att läsa just de ämnen som "inte tillhör" ens linje, hehe..

Oj, fan vad långt det blev, heh sorry.. hoppas det hjälpte lite iaf ;)

2010-01-13 @ 22:13:26

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (endast jag som ser)

Har du en blogg?:

Lämna en kommentar:

Trackback
RSS 2.0